Goed fout – Grafische vormgeving in Nederland 1940-1945

Next Post
Previous Post

purvis-goedfout-2014Alston W. Purvis
Goed fout
Grafische vormgeving in Nederland 1940-1945

Uitgeverij Vantilt, april 2015
Paperback, 256 pagina’s, 27 x 21 cm
ISBN 9789460042133, verkoopprijs € 24,95
[bestel]

Tijdens de Duitse bezetting stonden de drukpersen niet stil. Integendeel: aan beide kanten waren – artistiek en ideologisch gezien – zeer ‘goede’ en zeer ‘foute’ ontwerpers uiterst productief. Sommige vormgevers, uitgevers en drukkers vochten voor het behoud van intellectuele en artistieke vrijheid, anderen voedden juist de op volle toeren draaiende Duitse propagandamachine.

Ondanks de erbarmelijke omstandigheden was de vormgevingssector in deze periode springlevend. Tussen 1940 en 1945 werden zo’n 1000 clandestiene uitgaven geproduceerd, onder vele anderen door De Bezige Bij, H.N. Werkman en Helmut Salden. Tegelijkertijd verschenen talloze ‘bruine’ boeken, brochures en posters.

Voor het eerst brengt Alston W. Purvis in Goed fout de grafische vormgeving gedurende de Tweede Wereldoorlog, met beeldbepalende vormgevers als Fré Cohen, Frans Duwaer, A.A. Balkema, Willem Sandberg en Lou Manche, in haar volle omvang in beeld.

Alston W. Purvis (1943) – hoogleraar beeldende kunst aan de Boston University of Fine Arts. Hij publiceerde veel over de geschiedenis van de grafische vormgeving, waaronder Dutch Graphic Design, 1918-1945 en H.N. Werkman – wikipedia

Tentoonstelling – Van 10 april tot 6 september 2015 presenteert de Bijzondere Collecties van de UvA de tentoonstelling ‘Goed fout’ over grafische vormgeving en grafische vormgevers rond de meest extreme periode uit de moderne Nederlandse geschiedenis: de Tweede Wereldoorlog.

Next Post
Previous Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.